TERÀPIA ANTIENVELLIMENT (6)

Comento seguidament els acceleradors de l’envelliment 11è i 12è dels catorze enumerats.

11-DESCANS INSUFICIENT

Dormir és un procés imprescindible per gaudir de bona salut i alentir l’envelliment.

Fases del son

Hi ha tres classes diferents de son: La de son lleuger, la de son profund (ona lenta o NO REM), i la de moviment ràpid ocular (REM). Durant la nit, es van fent cicles que duren aproximadament 90 minuts.

 

el son

En la fase de NO REM es disminueix l’activitat del cervell. És la fase de la restitució de l’energia. Per tant, les persones que freqüentment fan poca fase d’ona lenta tindran astènia, fatiga i dolor. En fibromiàlgia i en fatiga crònica s’observa aquest fet.

La fase REM és diferent. L’activitat del cervell és molt semblant a la de vigília o inclús superior. Aquí s’estructura l’aprenentatge, el control dels impulsos o l’assimilació de les vivències viscudes del dia. Una persona exposada durant el dia a molta informació nova tindrà més activitat REM. Una persona que tingui poca fase REM tindrà dèficit d’aprenentatge i de control dels impulsos. És la fase on es somia. Els somnis són importants i necessaris, de fet una nit sense dormir, s’observa que a l’endemà hi ha més fase REM que de normal.

Els somnis són una cosa curiosa. La part més recent del cervell evolutivament en l’espècie humana és el còrtex frontal, responsable de l’aprenentatge, de pensar d’una manera lògica i seqüencial, de prendre consciència dels nostres actes. El còrtex inhibeix el límbic, que és l’emocional. Quan somiem, en la fase REM, el metabolisme del còrtex frontal queda disminuït i el límbic actua proposant coses i situacions inversemblants.

Però per què serveixen tan somiar com dormir? El neurobiòleg Robert M. Sapolsky, en el seu llibre “¿Por qué las cebras no tienen úlcera?” “(La guia del estrés)”, una meravella de llibre que recomano molt, comenta que dormir és necessari perquè el cervell recuperi les reserves energètiques que consumeix durant l’activitat tan intensa del dia (glucògen), i somiar té un paper important en la formació de nous records, en la cognició, en utilitzar vies del cervell que estarien molt poc utilitzades.

Una altra teoria diu que la necessitat de dormir esdevé  perquè el cervell, a l‘estar en constant activació, genera uns residus superiors als que pot eliminar. És quan es dorm que pot eliminar més residus i evitar que la toxicitat s’acumuli. De fet això passaria en la fase No Rem.

S’estableix que les hores òptimes de dormir són de 6-8 hores diàries. Són les necessàries perquè els tòxics no generin disfuncions cel·lulars i ens facin envellir abans de temps. És en la denominada tercera edat quan el dormir té una baixa qualitat, i aquí ens servirà de gran ajut la MELATONINA, hormona que s’activa per la nit, quan no hi ha llum, facilitant un son reparador. És de les denominades hormones del ritme circadià, ritme biològic endogen de 24 hores. Pel dia predomina el Cortisol i a la nit la Melatonina. Al ser una hormona en la que els seus nivells a l’envellir estan molt disminuïts, pot ser convenient una complementació, sobretot si ens trobem que no dormim bé i ens aixequem al matí cansats.

 

Cicle circadià

12-INSUFICIENTS CATALITZADORS EN L’ALIMENTACIÓ. COMPLEMENTS ALIMENTARIS

Hi ha tot un plegat de substàncies, minerals, vitamines i aminoàcids que, bé perquè som deficients en l’elaboració o perquè no ingerim el necessari, es necessiten com a ajut complementari perquè ens aportin les quantitats òptimes perquè el cos faci les seves funcions correctament. Això pot passar al llarg de qualsevol moment de la nostra vida, i el anar repetint els nostres hàbits es pot crear un dèficit d’alguna substància essencial i a curt o llarg termini el cos reaccionarà produint una disfunció. Fora d’algunes patologies concretes de mancança d’alguna substància i que previ diagnòstic hauríem de corregir i prendre, el que passa és que a l’envellir, pel seu mateix procés, les funcions ja estan limitades i un complement pot ser molt beneficiós.

En l’últim cicle de ponències que he assistit organitzat per un laboratori per a professionals de la salut, relatiu al tema de l’envelliment, se li va preguntar a un dels metges que feien la ponència, quin era al seu parer en quant als complements imprescindibles. Va citar:

L’INDOL 3 CARBINOL. Substància que porten les crucíferes com el bròquil, cols, coliflor o cols de brussel·les. Es un potent depurador hepàtic.

indol-3-carbinol

Els polifenols i flavonoids del TE VERD, per la seva acció com a protector cardíac, antiinflamatori, evitant l’oxidació del greixos, prevenint els radicals lliures i potenciant les catecolamines.

La VITAMINA D: per la deficiència que presenta la majoria de la població, i que resulta imprescindible per la assimilació del Calci.

El MAGNESI: No hauríem de tenir deficiència d’aquest mineral perquè es molt abundant en aliments. Però sembla ser que l’agricultura intensiva i la seva forma d’adobs, el menjar processat, l’absorció disminuïda a l’envellir, l’ús excessiu de carn, sucre, farina blanca que aporten molt poc Mg, fan que tot plegat sigui recomanable una aportació de Magnesi. Fonts són els fruits secs oleaginosos, les verdures de color verd, xocolata, peixos.

magnesium-rich-food

L’OMEGA 3: En la seva forma DHA i EPA, imprescindibles com a antiinflamatoris i per aportar greixos saludables a les cèl·lules del cos, en especial al cervell. Oli de peix blau, de microalgues o de Krill són les més adients.

La CoQ10 (Ubiquinol): Substància que forma el metabolisme en la producció d’energia. Baixa la seva producció a mida que anem envellim, sobretot al cor. Quan es prenen estatines per reduir el colesterol, o els fumadors, el nivell és molt baix. És un bon complement antiaging, per la fatiga, per la salut del cor.

LA CÚRCUMA: Una arrel que s’utilitza com a condiment i que se li atribueixen propietats com ara anticancerígena, digestiva, antidepressiva…

cúrcuma

 

 

 

 

 

 

Bé, no està gens malament, perquè la majoria són substàncies que podem adquirir de la nostra alimentació diària.

També ens poden ser útils en casos puntuals:

FOSFATIDILCOLINA: És un fosfolípid de la lecitina de soja que ens ajuda a fer més soluble la bilis, evitant la formació de càlculs i protegint el sistema cardiovascular.

FOSFATIDILSERINA: També és un fosfolípid que s’obté de la lecitina de soja i que necessita el cervell, augmentant així la capacitat cognitiva, molt útil quan ja la tenim molt reduïda o pels estudiants quan s’acosten els exàmens.

L-ACETIL CARNITINA: Es un aminoàcid que en la seva forma acetil pot travessar la barrera hematoencefàlica (barrera protectora que té el cervell per filtrar el que li arriba). Potencia la memòria. Precursor del neurotransmissor acetilcolina.

GINKGO BILOBA: És un arbre que va sobreviure a la bomba de Hiroshima. És un gran dilatador arterial cerebral, molt útil per facilitar l’aportació de nutrients al cervell.

RESVERATROL: És un flavonoide de la pell del raïm negre. Activa les sirtuines que són com paquets de gens expressats per enzims que fan augmentar les mitocòndries. Substància antiaging.

Bé, fins aquí el post. Els dos últims que queden per tractar són molt importants: l’alteració de la microbiota intestinal i l’alimentació.